Serie i den arabiska språkträdgården

Det är en serie för att lära ut det arabiska språket för elever från dagisnivån till den nionde nivån. Den här serien har utformats specifikt för barn i det arabiska samhället som bor i väst för att bevara identiteten och ta hänsyn till den sociala miljön innehåller texter som tar hänsyn till elevers psykologiska och sociala aspekter för att bevara den arabiska identiteten och göra det möjligt för dem att anpassa sig positivt till sin sociala miljö (icke-arabiska).
Serien använder de grundläggande färdigheterna i språkinlärning, särskilt färdigheterna i: lyssna och läsa, uttryck och samtal, regler för grammatik, morfologi och diktering, kalligrafi och kopiering, teckning och sång. Serien bygger på de senaste pedagogiska teorierna för språkinlärning från struktur och analys till att kombinera teorin om mål och kompetenser.
Serien bygger på användningen av målmedvetna pedagogiska teman samtidigt som ämnena kopplas till det praktiska livet inom olika områden: socialt och familjeliv, etik och beteende (bemötande av föräldrar - släktingar - vänner och grannar...).
Serien antar en intressant skrivstil, målmedvetna berättelser, vackra berättelser, lämpliga dialoger och attraktiva dikter och sånger som ger eleverna kunskap och positiva värderingar. Tanken på färdigheter, aktiviteter och underhållning har också använts för att tillägna sig språket använda nya färdigheter och aktiviteter som att använda fantasi och kreativitet, utveckla färdigheten att rita och andra verktyg.

Klassificering enligt